آ م ا د ه س ا ز ی
معیارهای مناسب فاصله سنی برای ازدواج

معیارهای مناسب فاصله سنی برای ازدواج


 

تغییر نقش:

تغییر نقش مهم ترین آسیبی که ممکن است در ازدواج های با اختلاف سنی زیاد به وجود بیاید، است که به صورت تغییر نقش همسری به نقش معلم شاگردی خود را نشان می دهد . همسر مسن تر به دلیل خامی و بی تجربگی همسر جوان تر، شروع به آموزش وی می کند و از روی عشق و محبت این کار را ادامه می دهد و همسر جوان تر برای حل هر مسئله ای، به همسر خود وابسته می شود که این امر می تواند به خستگی، بی حوصلگی، عصبانیت و کم طاقت شدن همسر مسن تر بینجامد.

یکی دیگر از تغییر نقش ها در ازدواج های با اختلاف سنی زیاد ، تغییر نقش همسری به نقش والد فرزندی است که زمانی صورت می گیرد که همسر مسن تر ناخودآگاه و بدون اینکه متوجه باشد نقش پدر یا مادر را بازی می کند و با مشاهده اشتباهات همسر خود به سرزنش کردن و نصیحت کردن وی می پردازد . در این صورت اگر همسر جوان تر فردی وابسته و دارای خودباوری پایین باشد این رابطه والد فرزندی تحکیم خواهد شد و وی از رشد و بلوغ باز خواهد ماند.

 

همسر مسن تر زن بوده و از نظر اقتصادی موفق تر از همسر خود باشد:

اگر خانم نسبت به مرد سن بیشتری داشته و توان اقتصادی بالاتری داشته باشد و مسئولیت های بیشتری بر دوش او باشد در زندگی مشترک تنش به وجود آمده و به تدریج موجب ناراحتی و عصبانیت زن شده و بر رابطه تاثیر منفی می گذارد.

همسر مسن تر بر همسر خود تسلط می یابد:

به این دلیل که همسر مسن قدرت رابطه را در دست دارد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه بر همسر خود تسلط می یابد و قدرت خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به رخ وی می کشد.

یکی از همسران(یا هر دو نفر) مجبور به تغییر برای رسیدن به تفاهم می شود:

یک یا هر دو زوج برای به تفاهم رسیدن با یکدیگر و حداقل رساندن تفاوت ها تصمیم می گیرند از بسیاری از علایق، دوستان، فعالیت های جانبی و حتی گاهاً از شغل خود بگذرند که این امر یعنی دور شدن از خود واقعی سبب احساس پوچی و کاهش رضایت از خود و زندگی می شود.